Lotnisko Warszawa-Modlin nie pobiło rekordowego wyniku pasażerskiego z 2023 roku. Z informacji Rynku Lotniczego wynika, że w ciągu 366 dni zakończonego roku 2024 port w Nowym Dworze Mazowieckim obsłużył niecałe 2,8 mln pasażerów. To o ponad 600 tys. podróżnych mniej niż rok wcześniej; roczny spadek ruchu wyniósł 17,8 proc.
Rok 2023 był dla drugiego największego portu lotniczego na Mazowszu rekordowy. Modlin odnotował największą w historii liczbę obsłużonych pasażerów i zaraportował zysk netto, ale trzeba pamiętać, że wynik finansowy był pokłosiem
zawartej z Erbudem ugody i zakończenia kilkuletniego sporu prawnego.
W zakończonym 2024 roku Modlin odnotował 17,84-proc. spadek ruchu pasażerskiego, gdyż wyniki pasażerskie i operacyjne Modlina zaczęły maleć od
kwietnia, a negatywny trend kontynuowany był
w maju,
czerwcu,
lipcu,
sierpniu,
wrześniu,
październiku,
listopadzie a – jak się dowiedział Rynek Lotniczy – także i w grudniu, kiedy mazowieckie lotnisko obsłużyło 212 744 pasażerów, podczas gdy w ostatnim miesiącu roku 2023 z oferty lotniczej skorzystało 234 121 podróżnych. Miesięczny spadek ruchu wyniósł 9,14 proc. Warto zauważyć, że liczba obsłużonych osób w ostatnim miesiącu jest znacznie wyższa od tej, która została odnotowana w listopadzie, kiedy niskokosztowe lotnisko obsłużyło niecałe 109 534 pasażerów.
W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku z oferty lotniczej Modlina skorzystało łącznie 2 794 464 pasażerów, podczas gdy w roku 2023 podróżnych było 3 400 967. Spadek ruchu pasażerskiego o 606 503 podróżnych związany jest wygaśnięciem 10-letniej umowy z Ryanairem i aktualizacją taryfikatora opłat, której skutkiem jest redukcja oferowania irlandzkich linii lotniczych, dla których Modlin był (jest?) swoistym bastionem. W ciągu 366 dni lotnisko zrealizowało d początku roku do końca listopada na lotnisku wykonano 16 406 operacji.
Na te wyniki warto spojrzeć także w dłuższej perspektywie. Jeśli nie weźmiemy pod uwagę lat pandemicznych, a więc roku 2020, w którym port odnotował ponad 870 tys. pasażerów i kolejnego 2021 r., w którym było ich jedynie 1,45 mln, to zobaczymy, że wynik z 2024 r. jest gorszy nawet od tego z 2016, kiedy odnotowano 2,86 mln pasażerów. Nie licząc pandemii, gorszy był dopiero rok 2015, w którym na lotnisku w Modlinie obsłużono niecałe 2,6 mln pasażerów.
Przypominamy, że
koszt pierwszego etapu rozbudowy lotniska Warszawa-Modlin szacowany jest na blisko 500 mln zł. Dzięki inwestycji mazowiecki port będzie mógł obsłużyć od siedmiu do ośmiu milionów pasażerów rocznie. Najpierw rozbudowany zostanie terminal po stronie zachodniej i wschodniej. Później zmodernizowana zostanie część bagażowa, drogi kołowania, a także dokończona zostanie budowa części parkingów.